FOTOGERÇEKLİK: GERÇEKLİK ALGISININ EVRİMİ

_ Ebru Kurbak Sayı 73, Şubat 2006

İnsanın “gerçeklik” kavramına en ilkel tepkisi onu içinde yaşadığı maddi dünya ile eşleştirmek olmuştur. Kendi gerçekliğini yani maddi dünyayı kavrayabilmek için izlediği yollardan biri de ona kendi ürettiklerini eklemektir. İnsanın en özgür üretim sürecinin son ürünü olan sanat eserlerinde eğiliminin önceleri maddi dünyayı taklit etmek, onun bir benzerini yaratmak olduğu gözlemlenmektedir. Bu çabanın ürünleri arasında yapılacak bir değerlendirmede, şüphesiz, en benzeyen en üstündür.Fotoğrafın ortaya çıkışı her ne kadar bilinen sanat tarihinin çok geç dönemlerine rastlasa da, fotografik görüntü ile karşılaşmak insanlığı oldukça etkilemiştir. Fotografik görüntü onunla ilk kez karşılaşan biri için “gerçek” olana şaşırtıcı derecede benzemektedir; hatta, bu benzerlik öyle büyüktür ki bu görüntü onun tanıdığı gerçekten başka bir şey olamaz.

Devamı...      

MİMARLIĞIN GİZEMLİ DİLİ: DANIEL LIBESKIND

_ Ebru Kurbak Sayı 83, Nisan 2006

Amerikalı mimar Daniel Libeskind, 1989’da Berlin Yahudi Müzesi için düzenlenen mimari proje yarışmasında önerdiği projenin seçilmesiyle tanınmaya başlamış ve o günden bu yana gerçekleştirdiği diğer projelere rağmen, inşa edilen ilk bina tasarımı olan Berlin Yahudi Müzesi ile bilinmektedir. 16 yıl boyunca mimarlık eğitimi vermiş olan Libeskind, bu ilk binasını 42 yaşında tasarlama fırsatı bulmuştur. Ancak, başta projenin mali sorumluluğunu üstlenen Berlin Senatosu olmak üzere çeşitli yetkili kurullar tarafından sürdürülen tartışmalar nedeniyle müzenin inşaatının tamamlanması 1999 yılını bulmuştur.

Devamı...